fredag 5 december 2008

Samboslivet små dilemman

Nu har jag dammsugit hela lägenheten själv. Något som är ytterst ovanligt. Detta fick mig att fundera på hur olika par löser olika dilemman i sambolivet. Speciellt finns det två sådana, pengar och hushållssysslor. Nu, mina kära bloggläsare, ska ni får höra hur vi löser det.

Ekonomi- Vi gör så att vi splittrar våra gemensamma räkningar på två och betalar lika mycket var. Undantaget kan vi väl se som bilen, som Herr T betalar. Han hyr även filmerna åt oss och betalar 200 kr mer i månaden i mat, där jag lägger 1000 kr i en matkassa och han 1200. Dyrare ny inköp resonerar vi oss fram till och delar vid tillfället. Vi ska faktiskt skaffa oss ett gemensamt konto där vi sätter in ett antals kronor per person och månad för att förenkla systemet lite.

Herr T betalar lite mer än mig i månaden, men jag får också ut ungefär 50% mindre än vad han får i månaden. Dock så delar vi på majoriteten av kostnaderna. Anledningen till att vi har valt att göra detta är att jag inte vill att någon ska betala för mig. Vi måste bo, köpa mat och så vidare så jag har råd. Tanken att bo två är att det ska bli billigare, inte dyrare. Det ska kanske erkännas att jag är skyldig Herr T en del pengar, eftersom ekonomi inte är mitt starka område.

Hushållet - Återigen, vi delar på det. Städning, matlagning, tvättning gör vi tillsammans, eller varannan gång. Självklart finns det undantag, när det helt enkelt inte går utan blir smidigare att den andra gör det. Generellt sett är det maten som är mest ojämn, där jag skulle tro att Herr T lagar lite mer mat än jag. Herr T får även byta lampor och är duktigare på att ta ut sopor än vad jag gör. Min stora fördel är nog att jag är duktigare att spontan torka av.

Det ska sägas att jag är ensam varannan vecka, dessa veckor lagar jag självklart mat och diskar själv. Men generellt sett så hjälps vid alltid åt vid städning och tvättning, dock kanske jag kommer på fler gånger att det behöver städas än vad Herr T gör.

Ni som har samboförhållanden, hur gör ni? Vem gör mest/minst och är ni nöjda med uppdelningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar