lördag 13 december 2008

Kung Fu Panda - ingen barnfilm!

Varning! Spoiler

Idag har jag sett filmen " Kung Fu Panda" och filmen är bra, roande och underhållande. Fast jag vet inte om det är en barnfilm. Vad menar jag med det då? Ja, den riktar sig mot barn och är animerad, men jag vet fortfarande inte om det är en bra idé till barnfilm.

Det jag menar är så klart att det utförs kinesiskt kampsport på hög nivå, utan att det får några som helst effekter. De sparkar på varandra, och inte blir skadad, slag som skulle kunna dödas. När den onda väl dör (som jag tolkar det) är det väldigt abstrakt; man får inte se att någon dör och inte heller talar dom om att han är död, bara att han är besegrad. Kanske är det en öppning för en uppföljare; men va då tydliga med detta. Barn utvecklar inte sitt abstrakta tänkande förens i 12-års ålder. Alltså är de generellt sett svår för barnen att förstå att Kung Fu är farligt för man kan skada varandra och att den onda dör.

Sedan kan vi ta ett varv om att den tjocka Pandan blir utsatt för trakasserier för att han är just tjock, något inte jag heller tycker passar in i en barnfilm. Fast framförallt ser jag inte fram emot när 7-8 åringar ska leka Kung Fu Panda på skolgården och börjar sparka mot varandra, för de inte förstår vad det innebär och kan göra mot en annan människa. Samtidigt tycker föräldrar att det är förskräckligt att "Wallander"- reklam visas på bästa sändningstid när barn sitter uppe för och blir skrämda av blodet och våldet; well.. de ger i alla fall en sann bild av vad som händer när en annan människa skjuter/sparkar/utför våld mot en, det är mer än vad man kan säga att Kung Fu Panda gör.

Fast jag tycker fortfarande att filmen är underhållande för vuxna och välvärd att se!

6 kommentarer:

  1. fast det här problemet finns ju i väldigt många tecknade filmer. ett exempel är ju tom och jerry som slår och skadar varandra fruktansvärt utan att något händer... så det är ju inte bara i kung fu panda?

    SvaraRadera
  2. Nej, absolut inte. Men frågan är om det är rätt någonstans, om man inte kan visa konsekvenserna av våldet... Sen sparkar och slår de i Kung Fu Panda, något som är väldigt lätt att imitera...

    SvaraRadera
  3. menar bara att du uppmärksammar detta bara genom kung fu panda när det egentligen förekommer i... väldigt många tecknade barnserier och filmer sen hur många år som helst. tom och jerry är ju gamla som gatan till exempel. så det är ju inget nytt eller unikt för just kung fu panda.

    SvaraRadera
  4. Jo, det förekommer i många tecknade serier... Att jag uppmärksamma det beror väl först och främst på att jag tycke det var extra tydligt i Kung Fu Panda, att jag såg den igår och att sparkar och slag ser jag en skillnad med i jämförelse med dynamit och att spränga, ungefär. Sen har jag inte sett så mycket tom och jerry, men det är absolut inget eget med Kung Fu pada.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig M, jag tänkte samma saker när jag såg filmen första gången.

    SvaraRadera
  6. Annelie: Då är jag inte ensam då!

    SvaraRadera