torsdag 11 december 2008

Let it snow! Let it snow! Let it snow!


När jag kikade ut genom fönstret i morse såg jag att det hade kommit lite snö, så nu är marken varm vit igen. På vädret sa de att det skulle komma mer snö under dagen och i morgon, har vi riktigt tur så ligger det kvar över jul. För en vit jul vill jag ha!

Saken är den att jag inte gillar snö, för med snö kommer slask. Jag hatar slask. Det är bland det värsta som finns; snön bildar Slush-liknande konsistens och tränger igenom skorna och det blir iskallt och blött. Två otroligt dåliga kombinationer. Fast i år har jag inte klagat (förutom när vi hade slask) för någonstans är det betryggande. Vi har inte haft ordentligt med snö på två år vilket jag anser är oroande. Jag bor i Sverige, ett nordligt land. Det vore väl en sak om jag bodde i Skåne, men nu gör jag inte det. Därför ska det vara snö, för vi har sådant klimat. Dessa år utan snö har bara fått mig att tänka "global-uppvärmning" och det oroar mig. Jag minns ett år när jag bodde i Stockholm då det var 10-15 plusgrader i januari. Fel, Fel, Fel!! Det ska inte vara så, det ska vara kallt i januari. Så den här snön är ett litet sundhetstecken för mig; än är det inte helt körd. Vi kan fortfarande förändra, men vi måste göra det nu.

Mina små tips på hur ni blir klimatsmarta:
  • Se "En obekväm sanning", då förstår ni varför ni ska bli det.
  • Ställ bilen och ta bussen så mycket som det går.
  • Gå när ni kan.
  • Källsortera
  • Stäng av tv, datorn stand-by läge när de inte används.
  • Lågenergilampor - ni spar pengar och miljö.
  • Ekologisk mjölk - kostar inte många kronor mer.
Fler tips kan ni läsa om här.
Bildkälla

2 kommentarer:

  1. snön är som mens. så jävla jobbig men ganska betryggande att den kommer iaf.

    SvaraRadera