torsdag 18 december 2008

Kunskap är makt!

Det finns en del saker jag inte förstår. En av dessa är människor som inte har ett intresse av att lära sig nya saker. Alla har väl det mer eller mindre, men en hel del verkar inte medvetet eftersöka ny kunskap. Varför tycker jag det är så märkligt? Av två anledningar egentligen.

Den första anledningen handlar om att vi är ett nyfiket djur, i våran natur finns det en lust att lära oss mer och lära oss nytt. Att inte ha ett intresse av att lära oss nya saker borde alltså ligga mot våran natur. Jag menar, kan det finns något mer spännande än allt man inte vet? Jag tycker inte det!

Min andra anledningen handlar om makt. Kunskap är makt, förstår ni. Den som kan/vet mest har mest att vinna. Desto mer du vet, desto större inverkan har du på ditt liv. Det är först när du vet hur saker ser ut som du kan förändra. Att veta en massa saker ger dig helt enkelt makt, och vem vill inte ha makt? Sedan råder kunskap bot på fördomar och olikheter. Några av de vettiga sakerna jag har lärt mig här i livet är följande.

Desto mer du vet, desto mer inser du att du inte vet.
Det finns nästan alltid större likheter än olikheter mellan människor.

Ta detta till er nu! Sätt er och läs en bok! Kanske, kanske får du lära dig något du inte visste...

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag blir nyfiken, vilken sorts kunskap syftar du på? Känns som att det skulle vara helt omöjligt att inte skaffa ny kunskap, vare sig man ville eller inte.
    Och förresten så läste jag att du önskat en låt, men vad det var för låt skrevs inte... Jag vill veta :P
    //Bea

    SvaraRadera
  2. Jo, nya kunskaper skaffa man sig ju alltid. Är ju en omöjlighet att inte göra det, men det finns ju dom som inte medvetet skaffar sig ny kunskap. kan ta ett exempel om jag funderar på en sak, vad tusan som helst, då kollar jag upp det för att jag vill ha reda på hur det fungerar. Jag tror inte alla gör det... Medvetet söker ny kunskap.

    Jag önskade ther's a light that never goes out, med the smiths... De spela den inte tyvärr!

    SvaraRadera
  3. Den kunskap jag utvecklar mest har med mina intressen att göra. Alla har väl intressen så alla utvecklar nog den kunskap de helst vill ha

    SvaraRadera