onsdag 3 december 2008

Det går att lära gamla hundar sitta


Visst går det att lära gamla hundar att sitta. Det krävs bara lite träning... Jag kan ta mig själv som ett bra exempel. Jag skulle vilja påstå att bland det mest automatiserade vi har är våran handstil. Den har hängt med i ett antal år och visst har den utvecklats, men jag skulle tro att min handstil inte har förändrats särskilt mycket de senaste 10 åren.

Jag kan tala om för er att min handstil är helt bedrövlig. Den är inte speciellt korrekt och ganska ful faktiskt. Eftersom jag ska bli lärare har jag varit tvungen att träna om och göra rätt. Även om jag nog aldrig kommer få en vacker handstil ska den i alla fall vara korrekt.

Det är lite svårt att förklara, men jag började min förändring med att göra prickar i stället för streck över ä och ö. När jag väl hade präntat in detta så var det a:t jag tog hand om. Tidigare hade jag gjort en kurva från lilla a och inte ett rakt sträck. Efter detta tog jag tag i f. Där var mitt problem fel skrivriktning (nerifrån och upp, inte uppifrån och ner.) Det syns inte så stor skillnad i skrivandet, men det handlar om att jag ska göra rätt. Nu försöker jag lära om att lilla e ska ha en halvcirkel i sig, och inte en rundel. Efter detta kommer det bli stora M, där jag inte drar strecken ändra ner till marken. Jag arbetar även med att få den rätta kurvan i lilla n, samt lilla m. Det är inte helt lätt sånt här förstår ni.

Ni kanske förstår vad jag menar om ni ser en bild? Tänk på att det är gjort i paint, så lite svårt att skriva. Den övre raden är "fel" och den nedre raden är "rätt". Längst ner ser ni problematiken med stora M. Spännande va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar