tisdag 9 december 2008

Mitt förslag på ny lärarutbildningen


Om ungefär en månad har jag 1 år kvar på min lärarutbildning. I min utbildning har jag sett fel och brister, men även fördelar och guldkorn. I dagarna pratas det om en ny lärarutbildning och därför skulle jag vilja bidra med debatten genom att berätta hur jag skulle vilja att lärarutbildningen såg ut, om jag fick bestämma.

För er som inte har en inblick i universitetsvärlden kan jag säga att ett läsår är 60 poäng. Dessa 60 poäng delas upp i två terminer om 30 poäng. Dessa 30 poäng kan sedan delas in i två kursen på 15 poäng var eller 4 fyra kurser om 7,5 poäng. Jag vill att ni ska veta detta eftersom jag kommer prata just i poäng och bara undantags fall terminer. Mitt fokus i detta förslag kommer ligga i förskoleklass (inte att förväxla med förskolan, alltså det som förr kallades dagis) fram till årskurs fem eftersom det är där jag har min inriktning. Vad jag har läst kommer jag inte ta upp, förutom i de fall jag tycker det har varit bra inslag. Annars blir texten väldigt lång!

Först och främst skulle jag vilja gå från 3,5 år (210 poäng) till 4,5 år (270 poäng). Detta av två skäl: dels tycker jag inte att jag får all den grund kunskap som behövs sedan skulle det även innebära att samtliga pedagoger inom skolan fick en magisterexamen (240 poäng krävs idag). Detta tror jag skulle öka statusen på utbildningen och därmed även öka lönerna.

Inledningsvis vill jag ha ett år allmänna utbildningsområden. Detta är de områden som samtliga lärare läser, så även jag. Detta skulle jag vilja dela upp i tre kursen. För er som inte är så insatta står VFU för Verksamhetsförlagd utbildningen och är den tiden vi får ute på skolorna, i fältet.

30 poäng som tar upp barn och ungdomar rättigheter i samhället. Här skulle fokus ligga på utsatta barn, vad du som pedagog ska göra när du ser att ett barn inte blir rätt behandlat. Här skulle även vara ett tillfälle att ta upp åtgärds program ur en social synvinkel. I denna 30 p kurs skulle det ingå 7,5 poäng VFU som byggde på att den blivande läraren ska studera sin partnerskola och se hur det jobbar med socialaproblem.

15 poäng som tar upp olika diagnoser för barn, indikationer på dessa och hur den vanliga undervisningen kan anpassas till dessa. I denna kurs skulle det ingå 7,5 poäng konflikthantering. Här skulle det även ingå undervisning hur du kan upptäcka dom dyskalkyli och dyslexi.

15 poäng i dokumentation. Detta kan tyckas mycket, men av mina 45 timmar (35 i skolan + 10 förtroendetid) i skolan kommer jag, om jag ha en årskurs ha 18 timmar elevtid. Resten av tiden planerar och dokumenterar jag. Här skulle olika läs- och skrivscheman, som Lus, Nya språket lyfter och matematikscheman som diamanten och mattecirkeln presenteras och göras förstålig. 7,5 poäng VFU där studenten ska se hur dokumentation kan läggas upp samt deltaga vid minst ett utvecklingssamtal.

60 poäng inriktning. Jag har läst estetik, men det finns en rad olika inriktningar. Här tycker jag man kan blanda studenter som ska läsa mot förskolan ("dagis") upp till femman. Sammanlagt 7,5 poäng VFU.

Svenska 30 poäng. Här delas klasserna in efter vilken del du tänkt dig att arbeta med; den tidiga läs- och skrivinlärningen och den senare. Med detta menar jag en delning som kanske skulle se ut förskoleklass - 2:an och 3:an - 5:an. Självklart ska du få grunderna även om du väjer 3-5:an men lektionerna skulle kunna bli mer inriktade på den senare utveckling. Du skulle även här få en litteraturdel, som även den anpassades efter vilken årskurs du har valt. 7,5 p praktik även här.

Matematik 30 poäng. Samma upplägg som för Svenskan, fast omvandla det till matematik. 7,5 poäng VFU.

So 30 poäng. En grundkurs i samhällskunskap, geografi och historia. Pedagoger för förskoleklass till och med 5:an läser samma kurs. Inriktning på hur du kan arbeta tematiskt med detta. Mycket praktiskt arbete. VFU 7,5 poäng

No 30 poäng. Samma som ovan, dock med inriktning på kemi, fysik, teknik och biologi. Hur du kan göra det praktiskt och tematiskt. VFU 7,5 poäng.

Specialpedagogik 7.5 poäng. Hur undervisningen i specialpedagogik kan se ut. Har själv inte kommit till denna kurs så vet inte riktigt hur den kan tänkas förbättras.

Slut-VFU 7,5 poäng. Här ska studenten hålla egna lektioner där den ordinarie läraren kan lämna klassrummet och finnas i ett angränsande rum.

Examensarbetet 7,5 poäng. Skall bygga på den inriktningen studenten fick den tredje och fjärde terminen-

Till detta vill jag påpeka att 30 poängs kurserna ska innehålla följande examinationsformer: seminarium, praktiska lektioner, tenta och uppsats.
15 poängarna skulle ha examinationsform av praktiska lektioner, seminarium och tenta eller uppsats.
VFU:n ska ha visa mål som ska klaras av på varje period, till exempel hålla barnintervjuer, hålla i ett tema arbete och detta ska redovisas i skriftlig form som ska delges med sina kurskamrater.
Specialpedogigen på 7,5 p skulle kunna ha examineras i form av en mindre uppsats.

Detta tror jag skulle ge mig den kunskapen jag saknar idag. Speciellt inom So och No ämnena, men även en fördjupad förståelse för barns svårigheter och dokumentation. Genom att VFU:n fick tydliga mål skulle även den bli mer givande, du vet vad du ska göra varje period. Ansvaret för lärarutbildarna (din handledare vid VFU) blir då tydligare och tyngre, anser jag. Att aktivt jobba med den portfolio vi har vore även ett bra sätt att få tydlig överblick över studentens upplägg. På detta sätt skulle studenterna få ett helt år (60 poäng) praktik, vilket skulle göra att de kunde prova mycket i praktiken!

Sedan är det en viktig sak jag vill poängtera: alla praktiska lektioner som görs (lektionsupplägg och så vidare) ska kopplas till studenter och lärare till målen i skolan. Det ska aldrig vara oklart varför vi gör någonting.

Detta tror jag skulle leda till kunniga och bra pedagoger som får en likvärdig utbildning. Självklart kommer vi inte kunna allt, man blir aldrig färdig lärd, men kunskapen tror jag skulle bli bredare, samt att kopplingen till verkligheten då vi skulle ha hela

Bildkälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar