torsdag 11 december 2008

Buss och snö = dålig kombination


Vanligtvis är jag nöjd med mitt bussbolag men idag är jag det inte. Det hela började med att jag fick stressa för att hinna med min lokalbuss, helt i onödan eftersom den var 10 minuter sen. "Det är väl ingen fara med 10 minuter?" tänker ni - fel. Faktum är det att jag då missade bussen till universitetet med ungefär 4 minuter och fick vänta en timme på nästa buss då det inte gick några tåg. Som tur va hade jag med mig en bok, något som jag vanligtvis inte brukar ha. Jag tänkte nämligen att jag skulle få vänta en kvart, som jag brukar få, på min lokalbuss hem och ville då ha något att fördriva tiden med. Ibland går jag i stället, men nu är det så snöigt och kallt att jag inte ville göra det.

Efter att ha kommit 45 minuter sent till min lektion, som var helt menlös, skulle jag bege mig hemåt. När jag går ut för att vänta på bussen kommer den inte... Den brukar vara två minuter sen men nu var även den cirka 10 minuter sen. Eftersom det var halt så körde de försiktigt så när vi började närma oss stationen jag ska av på så insåg jag att jag med säkerhet skulle missa min lokalbuss. Då hade alternativen varit att vänta 30 minuter eller gå i snön.

Som tur är ser jag att lokalbussarna fortfarande står inne när bussen svänger in på station, jag ställer mig vid utgångarna för att kunna springa till bussarna, varpå jag nästan springer på en tjej, som ser skit sur ut. Snabbt förklarar jag att jag håller på missa min buss och ber om ursäkt. Eftersom busschaufförerna här är snälla, och inte onda som SL:s chaufförer, stannar chauffören när hon ser mig komma springande med viftade armar. Hon stannar till och med en gång till då det är en annan person som vill komma på.

Nu kan man ju tro att eländet är slut, men icke! Efter ungefär halva vägen får hon inte i gång bussen. Det är något med en bakdörr som krånglar, och hon är tvungen att stänga av bussen helt och gå ut och fixa det. Hon varnar lite lätt för att det kan hända fler gånger, men som tur va gör det inte det och det tar inte heller speciellt långtid att åtgärda, men ändå, lite trött blir jag allt.

Bildkälla

2 kommentarer: