söndag 11 januari 2009

Vi måste kunna kritisera Israel utan att vara antisemiter.

Såg på nyheterna att Israels ambassadör i Sverige var oroad över den ökade antisemitismen som brer ut sig över Europa med tanke på det som händer i Palestina.

Jag kan säga så här: jag har ingenting emot judar. Absolut inte, det är inte judarnas fel att detta händer. Det är staten Israel jag tycker kränker mänskliga rättigheter och occkuperar en annan stad. Sedan att de är judar är en helt annan sak, men det är inte därför jag kritiserar dem. Jag ahr absolut inget emot judar, varken i Sverige eller i Israel! Däremot tycker jag det är lite fult av Israel att börja säga att antisemitismen bre ut sig över Europa när det handlar om kritik mot en väpnad konflikt. De måste kunna ta denna kritik utan att se de som att man har något emot de som judar, annars målar de själva in sig ett hörn. Ett hörn jag inte tror de trivs i.

Tidningsartiklar: Stundtals späng stämning på demonstration (dn.se)

4 kommentarer:

  1. precis som att man måste kunna kritisera invandrarpolitiken utan att vara rasist eller nationaldemokrat...

    SvaraRadera
  2. Absolut! Så länge man inte skyller på att det just rör sig om invandrare; kriget i israel har inget med att de är judar att göra, på samma sätt har inte invandrarpolitiken något med härkomst att göra...

    SvaraRadera
  3. Håller med till 100% här.

    SvaraRadera
  4. Bjornastet: Bra, måste jag ju tycka.

    SvaraRadera