fredag 2 januari 2009

Israel- Palestina konflikten

Av inte så konstiga skäl (jul och nyår) har jag varit en mycket inaktiv bloggar den senaste tiden. Till råga på allt har jag försökt hinna med att läsa ikapp era inlägg (som var en ca 150 stycken när jag började igår) vilket, så klart, har tagit lite tid. Nu ska det dock bli bättring! Det lovar jag!

Jag har för avsikt i detta inlägg att kommentera Israel-Palestina konflikten som på nytt har blåst upp. Ska inte säga att jag är speciellt insatt, men det är en konflikt som har fascinerat mig i många år. Jag menar - den har funnits från och till i 2000 år, det säger väl lite om hur svår löst situationen är?

Faktum är att jag tror det bara finns en väg att gå: dela Jerusalem och leva fredligt sida vid sida. Det andra alternativet, krig, leder ingen vart. Av enkla skäll: inget av länderna kan vinna, eller ska vinna. Palestinierna har inte resurserna eller rätten att försöka driva bort Israelerna. De är dags att de erkänner staten Israel, men att staten Israel ligger på de ursprungliga gränserna. Dock kan inte Israel bara inta Gaza-remsan och västbanken utan konsekvenser. Jag menar; palestinierna kommer finns där oavsett vad, och deras religion kommer göra det med. Så, om inte Israel hade tänkt ha ett folkmord på sina händer (och där hoppas jag att egen erfarenhet stoppar de från att göra det) så är en delning av Jerusalem den enda vettiga alternativet.

Nu är det bara frågan när det Israeliska och Palestinska ledarna kan komma fram till det. Hur många hundra år till kan konflikten hålla på? Hur många civila ska få dö?

Självklart vet jag hur svårt detta mål är! Jag är inte dum; men det är det som måste vara lösningen. Det är det västvärlden och arabvärlden måste enas om att jobba efter Kan de inte enas om att de ska vara målet, ja, då är Israel och Palestina dömda till ännu fler år av blodiga konflikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar