söndag 4 januari 2009

När Palestinerna inte kan försvara sig, får vi göra det åt dem!


Markoffensiven mot Gaza-remsan har inledds. Jag blir ledsen, arg och förbannad. På Israel och på världen. Återigen: det är en svår löst konflikt som både Israel och Palestina har sin beskärda del i. Fast just nu kan vi inte bry oss om ursprunget till konflikten, just nu finns det bara en enda sak som vi måste prata om.

Hur vi ska få Israel att avsluta en attack som hårdast av allt drappar oskyldiga civila. Enligt uppgifter ska Israel ha varnat Palestinerna för att inte vara i närheten av platser som är förknippade med Hamas. Frågan är hur lätt det är när Gaza-resman är stort som en tredjeldel av Öland, finns inte mycket plats att hålla sig på, med andra ord.

Jag tror att de enda som kan få stop på denna konflikt är USA. Israel respekterar de och lyssnar på (några dagar till) Bush och c.o. Att USA inte ens kan gå med på ett uttalande om att civilia måste skonas, för att Hamas är terrorstämplade och Israel har rätt att försvara sig är absurt. Jag hoppas verkligen ett kritiskt uttalande kommer från USA snart, annars vet jag vad många kommer hoppas på att Barack Obamas första tal om 16 dagar ska innehålla.

Israel har verkligen rätten att försvara sitt folk och sitt land. På samma vis har Palestina rätten att försvara sig, frågan är bara hur detta ska ske. Jag kan förstå logiken med självmordsbombare när det inte finns mat, mediciner eller rent vatten. Jag försvarar det inte, men jag kan förstå. Det är dags att Väst sätter ner foten och säger som det är: Det är dags att sluta sätta Palestinerna i Ghetton utan mat, medicin och rent vatten. För när inte Palestinerna kan försvara sig måste vi som kan försvara en nations, och ett folks, rätt till mänskliga rättigheter göra det.

Tidningsartiklar: Israeliska trupper har gått in i Gazaremsan (dn.se)
Bildkälla

6 kommentarer:

  1. Moa, är lite nyfiken på varför du använder ordet konflikt och inte ockupation? Det är en viktig distinktion där tycker jag, och tom svenska UD talar om en ockupation. Eller menar du den specifika konflikten mellan Hamas och Israel? I så fall måste man väl iallafall betona att det är en konflikt framkallad av en ockupation, och att det är en extremt ojämn kamp som pågår. Personligen tycker jag aldrig att våld är rätt från något håll, och jag försvarar inte Hamas, men att Israel använder dem som ursäkt för att sätta in dödsstöten mot Palestina tycker jag är skamligt. Dessutom är ju timingen innan Bushs avgång så genomskinlig. Sorry, långt, men detta är ju långt mycket mer intressant än uppsatsen :) .

    SvaraRadera
  2. Självklart rör det sig om en ockupation; men jag personligen tycker att ockupation låter... fredligt? Alltså, en konflikt är för mig ett starkare ord, men det är ju en ockupation och egentligen det ordet jag borde använda.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig så jävla mycket. Spyr på hela Bush-regeringen och USA's blinda stöd till Israel. Och Israels sätt att gömma sig bakom "judarnas 2000-åriga förföljelse", nu generaliserar jag såklart, att det är ok att utsätta palestinier för samma sak som judarna utsattes för under perioden runt andra världskriget.

    SvaraRadera
  4. Kan inte annat säga än, väl talat...

    SvaraRadera
  5. ok, haha, då handlar det ju om att definiera ordet, men konflikt är väl något som sker "jämlikt" mellan två parter, och en ockupation ett övergrepp som den ena parten utsätter den andra för. Krigisk ockupation?

    SvaraRadera
  6. Krigisk ockupation låter som ett väldigt bra ord på vad det är!

    SvaraRadera