fredag 13 februari 2009

Vägen till framgång... eller, till VG i alla fall.

Jag har en hel del att säga om barnuppfostran och kärnkraft. Men jag tror det får bli en annan dag. Idag får det handla om något helt annat; hur jag gör för att få VG i skolan. Som ni säkert vet har jag bra betyg och, här i min blogg och i mitt hem, är jag stolt över det.

Igår hämtade jag ut min första tenta och jag hade VG på den. Vilket borde betyda att jag kanske har VG på andra delkursen i Svenska och eftersom jag har VG sen tidigare på den första borde det betyda VG på hela svenska kursen. Fint.

"Hur gör du då?" Undrar kanske ni. Eller så undrar ni inte, men då får ni reda på det ändå. Jag är faktiskt inte så jävla smart som man kan tro. Det hanlar om helt andra saker. Jag tror det mer handlar om att förstå vad lärarna och universitetsvärlden vill ha ut av en. Och en del tid, självklart. Jag kommer punkta upp för er hur jag har gjort för att få VG i så många kurser som jag ändå fått VG i.

  1. Engagemang. Det är det viktigaste av allt, är du inte engagerade får du inte bra betyg. Inte sagt att du behöver lägga ner skit mycket tid. Jag gör inte alltid det, mina två senaste skrivelser (båda VG - 10 sidor långa) har jag i snitt lagt ner ca 16 timmar på. Alltså med läsning, insamling av material och skrivning. Inte allt för mycket med andra ord, men när jag sitter så sitter jag 8 timmar på en dag och bara arbetar med texten.
  2. Vara aktiv på lektionerna. Även om du säger skit kneppiga och konstiga saker så tyder det på några enkla grejer; du har läst det du ska, du har ett intresse för ämnet och tänker på det. Samt att du "visar upp" dig. Allt detta gör det enklare för dig att få ett VG, även om det inte är självklart att du kommer få det. Även om du pratar och kommer med massa dumheter kommer du med största sannolikhet träffa rätt någong gång. Vilker ser bra ut.
  3. Gå på föreläsningarna. Gör du det så har du underlättat väldigt mycket för dig. Då kan du skumläsa texterna och få en bra förståelse för vad du gör ändå.
  4. Om du skriver en uppsats; VAR TYDLIG. Det är fanimej a och o. Tyck aldrig någonting utan att skriva "Jag anser", "Jag tycker" eller liknande. Skriver aldrig att saker är på ett visst sätt utan skriv i stället "enligt jonsson" eller liknande. Du ska nämligen vara opartisk i dina texter och visa på både posetivt och negativt. Då kan inte dina åsikter synas i faktadelen, sedan, i diskusionen är det en annan sak.
  5. I första hand läs det du ska, något fastnar alltid. Vill du anteckna medan du läser, gör det, men det tar mer tid. Dock slipper du sitta och leta efter saker du läst någonstans om du antecknar. Skriv med färgglada pennor, saker fastnar lättare då.
  6. Låt någon läsa dina texter innan du lämnar in dom. Om du inte låter någon göra det är sannolikheten stor att du får rester. Av den enkla anledningen att du inte ser alla fel och synvinklar. Jag låter alltid minst en person läsa igenom det jag skrivit och jag har inte fått en rest på 3 år....
Okej. Det var mina tips. Ta till de eller inte, men jag har faktiskt fått en fråga från en lärare en gång i tiden varför inte mina studiegruppskamrater bad mig läsa igenom deras texter... Varför hon sa det får ni fundera över.

2 kommentarer:

  1. Ps. Du glömde kanske
    7. Ha en snäll pojkvän som kontrolläser och kommer med råd angående skrivuppgifter.
    Ds.

    SvaraRadera
  2. Den låg lite underförståt i sexan...

    SvaraRadera