onsdag 18 februari 2009

Nej, jag springer eller går inte, jag sitter på toan.

Idag pratade jag med min sambo i telefon, och precis när han rinde var jag påväg in på toaletten, varpå jag säger "Jag ska bara springa på toa."

Ska jag berätta en hemlis? Jag sprang inte på toan. Inte heller brukar jag gå på toaletten, utan jag sitter på den. Så varför säger vi då att man ska "springa eller "gå" på toaletten och inte "Jag ska bara sätta mig på toa"? Jag menar, om någon frågar "var är du?" så svarar man ju inte " Jag springer/går på toa" utan "Jag sitter på toa", vilket är den korrekta beskrivningen av vad man gör.

Min teori är att det handlar om tid. Om jag säger "springer" är det underförstått att jag kommer att skynda mig och "går" så kommer jag inte att stressa... Och skulle man säga jag ska sätta mig på toan, så skulle det inte alls ge något hum om hur lång tid det kunde tänkas ta. Vad tror ni, mina kära bloggläsare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar