torsdag 5 februari 2009

Sydafrika

Idag var jag på möte om Sydafrika-resan. Tanken är att man i samband med sitt examensarbete samlar in data i en skola i en Sydafrikansk kåkstad och skriver om arbetet hemma i Sverige.

Tidigare år så har det varit så att en lärare på universitet har planerat hela resan och att det i princip bara varit att åka. Samtidigt har man haft sin praktik på de svenska vänskolorna, för att kunna förbereda och sedan redovisa sin resa där. Nu har detta förändrats.

På resan kommer det inte följa med någon lärare, vi får planera resan själva och vi får vara bort längre. Dock måste vi göra minst tre veckor på skolan och samla in data. Först trodde jag att man skulle åka själv, vilket jag inte har någon lust med. Det visade sig dock att man kan åka i grupp och resa tillsammans.

Jag och några andra är inne på att stanna 4-5 veckor och samla in data men skriva arbetet hemma i Sverige. Kanske man även på den tiden kan resa runt lite. Det lutar dock mest åt att det blir 4 veckor, vilket jag tycker känns lagom. Vår lärare på Universitet hjälper oss att planera resan, ser till att vi hamnar på rätt typ av skola (ålder) och kontaktar de personer vi behöver ha kontakt med. Vilket känns tryggt.

Det som känns läskigt är följande saker; vi åker till ett land vi aldrig varit i själva. Men detta har många gjort tidigare i olika länder, så detta ska vi nog klara av. Man kan faktiskt inte alltid ha någon att hålla i handen. Sedan känns det självklart lite läskigt att bo i en kåkstad. Hemma hos folk. Dessa människor har någon typ av kontakt med skolan och troligtvis bor man inte själv utan några stycken i ett hem. Det underlättare ju så klart lite.

Får ser hur jag gör. Avgör på måndag efter att ha tala med Herr T. En sak är i alla fall säker: jag åker inte själv... Sen är frågan hur fan jag ska få tag i 25 - 30 000, men det är ett (lite) senare problem.

3 kommentarer:

  1. Skulle du alltså åka dit och samla in data till ex-jobbet? Fan va häfitgt!!! Det skulle jag också vilja göra.. Man kan ju tycka att Uppsala Universitet också borde ha så coola kontaker.. :)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om jag fick iväg någon kommentar eller inte... *förvirrad* Det jag ville säga var att det är skithäftigt att åka till Sydafrika!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den kom fram. Måste godkänna alla kommentarer innan de syns bara. Så slipper man spam och elaka kommentarer.

    Visst är det häftigt? Men Uppsala har säkert något typ av utbytte med något land. Konstigt vore annars. Mitt universitet har även utbytte med kenya och indien, men där är det längre perioder..

    SvaraRadera