söndag 8 mars 2009

Vackra flickors lott


Vackra Flickors lott av Alexander McCall Smith

Den tredje delen i Damernas detektivbyrå-serien, en serie jag har kommit att uppskatta väldigt mycket. Serien är väl en kriminalserie men inte av det klassiska slaget. Här löser Botswanas enda kvinnliga detektiv, Precious Ramotswe, fall som rör som allt mellan himel och jord.

Denna gång måste hon ta reda på vaarför hennes blivande make, J.L.B Matekoni, mår dåligt, vem som egentligen försöker förgifta maten för en riksdagsmans familj och vem den rätta skönhetskandidaten är, även om detta fall går till hennes sekreterare, Grace Makutsi.

Denna serie har en puttrande känsla som man riktigt myser i när man läser. De klassiska Bostwanska sederna är viktiga för Precious Ramotswe och vid vissa tillfällen gör det en smått galen för att hon är gammeldags, men tillsist känner man ändå sympati för henne då hon faktiskt är en god människa.

Jag vet inte vad som är i denna tredje bok. Kanske är den för kort för att fastan? Det känns nämligen inte som jag har kommit in i boken innan den är slut. Vilket är tråkigt, då jag som vanligt är faschinerad av fallen och tycker om stämningen i boken.

Jag kan varmt rekomendera hela serien, men börja med bok ett, "Damernas dektektivbyrå", böckerna bör nämligen läsas i kronoligiskordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar