torsdag 26 mars 2009

Sydafrikaresan börjar ta form


Jag han inte med så mycket som jag tänkte igår. Men en del, era bloggar bland annat han jag med. Anledningen till att jag inte han var att jag fastnade med ett lätt beroendeframkallande spel på hamsterpaj. Man ska kasta pil på ballonger. Så banalt, så roligt.

Men nu ska jag berätta för er om Sydafrika. Gissa vad? Resan blir av!

Vecka 43 reser vi iväg (exakt datum inte satt) och med vaccinering, boende i fyra veckor och lite till, mat diverse inträden på bland annat Robert Island och buss längst kusten kommer resan att kosta ungefär 22 000. En summa som jag med CSN lån rimligtvis borde få ihop.

Jag kommer alltså i tre veckor befinna mig i staden Cradock. Jag kommer att befinna mig i en av de tre kommundelarna, den svarta kåkstaden Lingelihle. Bortsett från denna finns det även en vit kommundel och en färgad kommundel. Redan där höjer man på ögonbrynen, men det är fortfarande sådana indelningar, att du bor utifrån hudfärg. Skolorna är även indelade på detta vis (inte för att det står så i någon lag, dock.) Under dessa tre veckor kommer jag samla in information till mitt examensarbete. Jag har börjat forma tankar om vad det ska handla om, men vill inte skriva om det då det fortfarande inte är bestämt. Under denna tid kommer vi även att hålla i lektioner. Självklart är det engelska passen vi kommer att leda och detta är jag mycket nervös inför.

När vi har varit dessa tre veckor i Lingelihle kommer vi att lämna Cradock för att se lite mer av Sydafrika kultur/ turista. Här är det inte riktigt bestämt exakt hur det kommer läggas upp, men troligtvis kommer vi åka Bazbus från Port Elizabet till Kapstaden. Bussen stannar på ställen där det finns backpackers boende och vi kommer hoppa av på några av dessa stopp. Bland annat är det tal om att vi ska stanna vid Hermanus, där val säsongen pågår som bäst under denna tid.

Efter några dagar kommer vi fram till Kapstaden. Där kommer vi troligtvis att få en guid som våran handledare har använt sig av många år. Vi kommer åka runt till sevärda ställen i Kapstaden, självklart Robert Island.

fredagen den 3/4 har jag nästa möte. Då kommer planerna förhoppningsvis bli ännu klarare. Men vad jag ser fram emot detta!

3 kommentarer:

  1. Det låter otroligt spännande, din resa och vad kul att den blir av! Det blir nog en riktigt bra resa.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker det med, kan faktiskt inte annat än hålla med. Jag är väldigt, väldigt glad att den blir av.

    SvaraRadera
  3. Det är jag med SysterYster

    SvaraRadera