onsdag 4 mars 2009

Allting löser sig. Frågan är bara hur.

Nu kommer ett sånt där inlägg jag kanske ångrar efter att jag har skrivit det. Det vet jag inte än, men det finns en risk för det. Det känner jag redan nu.

Jag ska nämligen erkänna att det finns en sak hos människor som jag föraktar. Förakt är enligt mig inte en särskild fin sida, men fortfarande något de allra flesta känner. Det jag föraktar ( i detta fall) är människor som är naiva. Det kan vara sött och lite halv gulligt om det är på rätt sätt, men när det handlar om att människor är naiva på grund av okunskap, ja, då föraktar jag dom.

Kanske föraktar jag egentligen okunskapen mer än naiviteten. Ja, kanske, men ändå inte. För jag vet att det finns människor som vet hur saker och ting fungerar och ändå har en naivistisk syn på saker och ting. Detta är faktiskt nästan ännu värre.

Jag kan ta ett väldigt bra exempel. Som vi alla vet är vi i en djup finanskris. Även om inte alla känner av den så finns den där. I julas var det ett reportage om julhandeln och att den förväntades gå ner till nästa jul (alltså den julen som kommer nu, 2009) och att det inte syntes så mycket inför förra årets julhandel av den anledningen att inte så många var så drabbade än.
Så frågar det en kvinna om hon är extra försiktig med sina pengar på grund utav den rådande finanskrisen. Varpå hon svarar: "Nej, jag jobbar inte på Volvo"

Detta gör mig så JÄVLA arg. Nu kanske ni tänker; "Varför då? Det har ju inte du med att göra." Nej det har jag verkligen inte med att göra men av tre, enligt mig, bra skäl gör det mig arg.

1, Att man inte kan tänka sig in i andra människors situation. Även om hon inte menar det så eller tänker så kan det känns hårt att veta att några har det fint och bra medan andra lider. Respekt.
2, Okunskap. Det kommer sprida sig. Ekonomi fungerar inte så att ett område blir drabbat och sedan rör det sig inte om fler. Det är så jävla dumt att tänka så!
3, När folk tänker att de inte kommer drabba mig så sparar man inte för sämre tider. Nu säger ni väl att: "Men vi måste ju konsumera för att få fart på ekonomin." Ja, visst. Men i en lagom dos. Vi kan inte konsumera en massa nu och leva på lånade pengar sen. (Det är Island ett mycket bra exempel på.)

Jag blir ARG. Det skulle vara intressant att göra en analys på varför jag blir arg, men det orkar jag inte med just nu. Det bara irriterar mig så jävla mycket att folk är naiva. Det är bättre att vara som jag och inse en sak: Allting kommer gå åt så mycket helvete det bara kan. Då blir man i alla fall inte besviken när det gör det.

Och så med självklara tillägget:

Allting löser sig. Frågan är bara hur.

2 kommentarer:

  1. men om man lever livet och hela tiden utgår från/förväntar sig att det ska gå åt hellvete med allt som kan gå åt hellvete så går man ju runt och mår dåligt hela tiden.
    Naivitet kan vara dåligt, men varför se problem där det inte finns några? Ett bra sätt att få magsår om du frågar mig

    SvaraRadera
  2. jo, du har väl rätt i det. Självklart gäller det att inte se problem där de inte finns, men samtidigt inte blunda för de problem som faktiskt finns. En fin balansskillnad, och svår...

    Hum, kanske är det så att jag inte får magsår av att tänka att saker kommer skita sig därför att jag vet att allt inte skiter sig och när det väl gör det så löser det sig ändå. Ja, jag vet inte.

    SvaraRadera