lördag 14 mars 2009

Melodifestivlalen 2009, så går det!

Ikväll är det Melodifestivalen final, som ni alla vet. Och som vanligt ska det här tippas.

11, Agnes - Love Love Love. Låten är inte enligt mig speicellt stark och borde slås om samma röster som Måns Zelmerlöv och E.M.D och denna gång trot jag hon drar de kortaste stået. Det tillsammans med att jag inte tror att hon får speciellt höga röster av juryn gör att jag tror hon kommer sist i fältet.
10, Sofia - Alla. Nej, rösterna kommer nog inte komma från svenska folket. Det tyckte jag hennes delfinal visade på. Dock så har vi den internationella juryn och den svenska juryn att räkna med. Där kan hon få några poäng, men det räcker inte för att komma högre upp än tia. Vad jag tycker om låten? Så där va...
9, Molly Sanden - Så vill stjärnorna. Här kan jag ha helt fel, ska sägas. Molly är dock inte den enda balladen i fältet och jag tycker den är sämre än Sarah Dawn Finers. Hon kan säkert sno en del äldre röster, men räcker det? Något poäng från juryn kanske hon kan vänta. Nej, jag tror dock inte det räcker för en bättre plats än nioende.
8, Emilia - You´re my world. Det här är en placering jag är lite ledsen för. Emilia förtjänar att komma högre upp, men i ett tufft startfält tror jag hon glöms bort. Fast jag hoppas att jag har fel. Hon kan nog få en del juryröster, och självklart några svenska. Så det är inte omöjligt att jag har fel.
7, H.E.A.T - 1000 Miles. Svenska folket lär rösta som tokar, det är jag helt övertygad om. Dock lär inte juryn det då det inte är 1, tillräckligt bra och 2, inte tillräckligt unikt. För ärligt, har vi inte hört det förut?
6, Alcazar - Stay the night. Inte en av deras bästa låtar men de har nog en fanskara som kan tänkas rösta på dem. De är hård konkurans i år och detta bidrag räcker helt enkelt inte till.
5, E.M.D -Baby Goodbye. Grabbarna drar det kortaste strået mot Måns Zelmerlöv. Låten är inte, enligt mig, tillräckligt stark och fastnar inte lika bra som Måns låt. Vet inte hur mycket de får från juryn heller. Låten känns inte riktigt så unik som jag tror det är ute efter.
4, Malena Ernman - La Voix. Unik låt? Alla gånger. Faller säkert en hel del i smaken, dock inte mig. Och det måste kommas ihåg; alla gillar inte detta. Juryn ger det nog en del röster, men inte tillräckligt höga för att vinna. Jag kan ha fel, men jag tycker inte så många har diskuteras bidraget heller. Vilket kan vara en indikation på vem som vinner.
3, Sarha Dawn Finer - Moving On. En stark ballad som kanske borde vinna. Låten är helt fantastisk, men jag är inte säker på att juryn är så såld på en ballad. Kan dock få ruskigt höga poäng från folket då låten kan tilltala unga som gamla. Enligt mig en av fältets bästa låtar
2, Måns Zelmerlöv - Det blir även en andraplats denna gång. Låten fastnar och är bra. Jag tror folket vill ha honom till finalen men juryn vill något annat.
1, Caroline af Ugglas - Snälla, snälla. Vågat val? Kanske, kanske inte. Jag tänker så här; juryn och internationella juryn kommer ge höga poäng. Av den anledningen att det är en bra låt som kan fungera på engelska och att det är unikt. Musikaliskt så kan det tilltala en grupp som inte har så mycket annat att rösta på. Och framförallt; vi älskar att hata detta bidrag. Vi talar om det och är oense... Därför kommer det vinna, mest publictet vinner.

Jaha, det är vad jag tror. Vi får väl se hur det går.



3 kommentarer:

  1. Kul att läsa vad ngn annan tror också! Jag är mycket spänd och taggad inför kvällen - vi får se hur det går, om inte annat kommer det nog att bli oooooliiiidliiigt spännande. Det är en otrolig konkurrens ikväll!

    Tror du förresten att Af Uggla kommer att sjunga låten på engelska i Moskva OM hon vinner? För jag har fått för mig att hon skulle vägra att sätta engelsk text på den...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror verkligen att det kommer vara jämnt i kväll.

    Tror du inte det? Jag är helt övertygad om att det blir på engelska, och då tror jag hon har goda chanser. På svenska har hon nog inte en susning

    SvaraRadera
  3. jag tror också på att hon skulle köra engelsk text på den...

    SvaraRadera