lördag 29 november 2008

De bästa animeradefilmerna, plats 9

Plats numer 9: Who Framed Roger Rabbit? (Sv. Vem satte dit Roger Rabbit?)

Denna blandning av tecknad och äkta skådespelare från 1988 är, enligt mig, inte en särskilt bra film. Tarvligt gjord och med dåligt skådespel. Men vad gör då Vem satte dit Roger Rabbit på listan? Om denna film går det att säga mycket negativt men den kan inte anklagas för att inte gå sin egen väg.

Under en tid när den datoranimerade filmen inte ännu hade gjort entré så var detta ett försök att skapa något nytt och utmana den animerade filmscenen att tänka nytt. Sådan ska primeras anser jag. Visst är det så att filmen har ett löjletsskimmer över sig, så här på 2000-talet när proffsig dataanimation är vardag. Det såg dock annorlunda ut 1988 och filmen van tre Oscars för bästa klippning, bästa ljudeffekter opch bästa specialeffekter, något som jag ändå tycker säger en hel del om hur nytänkande filmen var.


2 kommentarer:

  1. Jag som tyckte att du skulle sälla dig till oss på blogg.se. Men jag nöjer mig med att du bloggar igen. Hoppas att det blir bättre här!

    SvaraRadera
  2. Det hoppas jag med! blogg.se gick bort pga av reklam. Ska det vara reklam på sidan ska jag ta mig tusan ha (möjligheten) att få pengar för det, som på metrobloggen. Nu väljer jag ingen reklam - inga pengar!

    SvaraRadera