lördag 29 november 2008

De bästa animerade filmerna, plats 10

Plats nummer 10: Karl-Bertil Jonssons Julafton

Denna julaftons klassiker av Tage Danielsson vet jag att det är många som har som tv-höjdpunkt på julafton. Själv såg jag den för första (och enda) gången för ett par jular sen.

Första gången som vi fick höra talas om Karl-Bertil var i Sagor för barn över 18 år, som kom ut 1964. Den blev dock mer känd som den animerade filmen "Karl-Beril Jonssons Julafton" som kom 1975 och har sen dess visats varje jul på SVT.

Filmen handlar om Karl-Bertil, som har Robin Hood som sin största idol. Under jullovet arbetar han på posten och bestämer sig för att ta paket som välbargade har skickat och ge de till fattigare personer, i sann Robin Hood anda. Detta är inte något som hans far tycker om och han yttrar då den klassiska repliken: "Jag har närt en kommunist vid min barm!" dock så visar det sig att de rika människorna inte är allt för ledsna att ha blivit av med sina paket, utan snarare uppskattar det.

Som en riktigt svensk klassisk animeradfilm anser jag att den har en självklar plats på denna lista. Jag vill även lägga till att den är fin tecknad av Per Åhlin, något som måste finnas med i beräkningarna för att klassa in på denna lista med de bästa animeradefilmerna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar