söndag 7 december 2008

Rör inte demonstrationsrätten!

Jag hörde på nyheterna igår att Salems kommunalråd vill att rätten till demonstrationsfrihet ska begränsas så att vanliga, julhandlade medborgare inte ska bli drappade. Tanken är att det ska gå att gå ut utan att riskera att få en glasflaska i huvudet.

Jag har själv varit med och motdemonstrerat mot nazisternas marsch i Salem. Det kastades inga glasflaskor, inge fönsters slogs sönder. Det enda jag gjorde var att visa mitt ogillande mot nazisterna. På samma vis har jag varit med och dansat på Reclaim the Street. Aldrig har jag slagit sönder en fönsterruta utan endast uttryckt mina demokratiska rättigheter.

Att förbjuda motdemonstrationerna är ingen lösning! Får nazisterna har sin marsch måste vi på andra sidan säga att det de säger är fel. Kan Salem verkligen vilja ha nazister som får gå o emot sagda på sina gater?

Problematiken med att inskränka demonstrationsrätten är den att vi inskränker en av våra mänskliga rättigheter: att uttrycka oss. I ett läge där vi lever i en stabil demokrati kan det tyckas ofarligt att börja förbjuda människor att demonstrera. Fast vad händer den gången riskdag och regering inte tycker att det passar sig att vi säger våra åsikter, till exempel under ett toppmöte i EU? Vad händer om de säger att det utgör en fara för samhället och medborgarna och tar bort vår rätt demonstrera? Vad har vi då egentligen för demokrati?

Nej, uppgiften måste handla om att få bort rötäggen. Jag ska ha min medborgerliga rättighet att demonstrera, men jag har inte rätten att förstöra allmän egendom. Enligt mig löser det inga problem att ta bort demonstrationerna, bråkmakare finns det alltid. Ett effektivt sett att ta hand om de som bråkar är det som behöver. För vi får absolut inte börja inskränka våra demokratiska rättigheter. Då är vi ute på hal, hal is.

Tidningsartiklar: "Stoppa den ohämmadet demonstrationsfriheten" (dn.se)
Bildkälla

5 kommentarer:

  1. Problemet är att dina kompisar inte verkar lika snälla och trevliga som du.

    /Drabbad Salemsbo

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med dig. Du är så klok, så klok.

    SvaraRadera
  3. Drabbad Salembo: Nu var det en 4-5 år sedan jag demonstrerade så jag vill inte påstå att jag känner någon som gör det i år, men faktum kvarstår: alla bråkar inte (är jag helt övertygad om) och vi kan inte rubba på demokratiska friheter.

    Toni: Jag vet, tack!

    SvaraRadera
  4. Bra vi måste värna om våra fri-och rättigheter för storebror finns där du minst anar de och demonstrationsrätten är väldigt viktig att vi medborgare har

    SvaraRadera
  5. Systeryster: Jag håller med dig!

    SvaraRadera